فواید خرما که برای سلامتی اثبات شده (پارت اول)

خرما میوه ِ درخت خرما است که در بسیاری از مناطق گرمسیر جهان رشد می کند. خرما در سالهای اخیر در بسیاری از کشورهای جهان محبوب شده است.

تقریباً تمام خرمائی که در کشورهای غربی فروخته می شود به صورت خشک است.

شما می توانید بر اساس شکل ظاهری خشک بودن یا نبودن خرما را تشخیص دهید. یک پوست چروکیده نشان می دهد که آنها خشک شده اند ، در حالی که یک پوست صاف نشان دهنده شادابی و تازگی خرما است.

از فواید خرما می توان به آیتم های زیر اشاره نمود:

1. بسیار مغذی

خرما دارای مشخصات تغذیه ای عالی است.

از آنجا که در میوه های خشک ، میزان کالری بیشتر از میوه های تازه است، میزان کالری خرما نیز مانند سایر میوه های خشک مثل : کشمش و انجیر است.

بیشتر کالری موجود در خرما از کربوهیدرات تأمین می شود و بقیه کالری آن از مقدار بسیار کمی پروتئین میباشد. 

یک وعده 3.5 اونسی (100 گرمی) مواد مغذی زیر را تأمین می کند :

کالری: 277

کربوهیدرات: 75 گرم

فیبر: 7 گرم

پروتئین: 2 گرم

پتاسیم: 20٪ از RDI

منیزیم: 14٪ از RDI

مس: 18٪ از RDI

منگنز: 15٪ از RDI

آهن: 5٪ از RDI

ویتامین B6: 12٪ از RDI

خرما همچنین دارای آنتی اکسیدان زیادی است که ممکن است در بسیاری از مزایای سلامتی آن نقش داشته باشد.

خرما علاوه بر فیبر و آنتی اکسیدان ، حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی نیز می باشد  با این حال ، از آنجا که یک خرما میوه خشک هست ، کالری زیادی دارد.

2. سرشار از فیبر

دریافت فیبر کافی برای سلامت بدن شما بسیار مهم است.

داشتن تقریبا 7 گرم فیبر در یک وعده 100 گرمی خرما ، در رژیم غذایی یک روش عالی برای افزایش فیبر دریافتی است.فیبر با جلوگیری از یبوست می تواند برای سلامت دستگاه گوارش مفید باشد. همچینین با کمک به ایجاد مدفوع ، حرکات منظم روده را تقویت می کند

فیبر موجود در خرما ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد. فیبر هضم را کند می کند و ممکن است از افزایش زیاد سطح قند خون پس از خوردن غذا جلوگیری کند

به همین دلیل ، خرما دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) است که اندازه گیری سرعت افزایش قند خون پس از خوردن یک ماده غذایی خاص را اندازه گیری می کند

در نتیجه

خرما سرشار از فیبر است که ممکن است برای جلوگیری از یبوست و کنترل قند خون مفید باشد.

3. سرشار از آنتی اکسیدان های ضد بیماری

خرما آنتی اکسیدان های مختلفی را ارائه می دهد که دارای مزایای زیادی از جمله کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری است که در ادامه توضیح میدهیم .

آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند ، مولکول های ناپایدار که ممکن است واکنش های مضر در بدن شما ایجاد کنند و منجر به بیماری شوند.

در مقایسه با انواع مشابه میوه ها مانند انجیر و آلو خشک ، به نظر می رسد خرما بالاترین محتوای آنتی اکسیدان را دارد.

در اینجا مروری می کنیم بر سه آنتی اکسیدان قوی که در خرما وجود دارد:

فلاونوئیدها: فلاونوئیدها آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند و در مورد توانایی بالقوه آنها برای کاهش خطر دیابت ، بیماری آلزایمر و انواع خاصی از سرطان مورد مطالعه قرار گرفته اند.

کاروتنوئیدها: ثابت شده است که کاروتنوئیدها سلامت قلب را تقویت می کنند و همچنین ممکن است خطر ابتلا به اختلالات مربوط به چشم مانند دژنراسیون ماکولا را کاهش دهند.

اسید فنولیک : به دلیل خواص ضد التهابی شناخته شده ، اسید فنولیک ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی کمک کند.

4- ممکن است سلامت مغز را ارتقا دهد

خوردن خرما ممکن است به بهبود عملکرد مغز کمک کند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که خرما برای کاهش مارکرهای التهابی مانند اینترلوکین 6 (IL-6) در مغز مفید است. مقادیر بالای IL-6 با خطر بالاتر بیماری های نورودژنراتیو مانند آلزایمر همراه است .

علاوه بر این ، مطالعات حیوانی نشان داده است که خرما برای کاهش فعالیت پروتئین های آمیلوئید بتا ، که می تواند پلاک هایی در مغز ایجاد کند ، مفید است.

وقتی پلاک ها در مغز جمع می شوند ، ممکن است ارتباط بین سلول های مغزی را مختل کنند ، که در نهایت می تواند منجر به مرگ سلول های مغزی و بیماری آلزایمر شود.

یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که موشهایی که با غذای مخلوط شده با خرما تغذیه می شوند ، به طور قابل توجهی حافظه و توانایی یادگیری بهتر و همچنین رفتارهای مرتبط با اضطراب در مقایسه با کسانی که آنها را نمی خورند ، بهتر است.

خاصیت بالقوه تقویت کننده مغز خرما به دلیل وجود آنتی اکسیدان هایی که برای کاهش التهاب شناخته می شوند ، از جمله فلاونوئیدها شناخته شده است.

با این حال ، برای تأیید نقش خرما در سلامت مغز ، مطالعات انسانی لازم است.

https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-dates

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Scroll to Top
اسکرول به بالا