قهوه خرما در ماه رمضان

قهوه خرما (دمنوش هسته خرما) در ماه رمضان

قهوه خرما همان هسته خرما است ؟ 

شاید برایتان جالب باشد که از هسته خرما می توان قهوه درست کرد، حتی بدون آنکه تشخیص دهید این قهوه از دانه های خرما تشکیل شده است. در سال های اخیر درصد استفاده از قهوه و نوشیدنی های کافئین دار به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده که متاسفانه استفاده بیش از حد از کافئین باعث بروز بیماری هایی مثل فشار خون بالا ، بی خوابی ، سوء هاضمه ، ناباروری ،مشکلات قبلی و … است.

بنابراین مصرف آن باید محدود باشد. از این رو یک ماده طبیعی جایگزین به نام قهوه خرما که طعم و بوی قهوه ای می دهد و خطری هم برای سلامتی ندارد را  پیشنهاد می کنیم.

قهوه هسته خرما چیست؟

قهوه خرما را میتوان به عنوان جایگزین قهوه مصرف کرد. برای تهیه  پودر قهوه هسته خرما ابتدا باید آن هارا را بشویید سپس بگذارید تا خشک شوند و به مدت 15 الی 30 دقیقه آن ها را تفت دهید تا رنگ آن ها قهوه ای تیره شود. جالب است که بدانید هسته خرما حاوی 0% کافئین است.

اما پس از بود دادن هسته خرما  این مقدار به 9٪ می رسد که می توان از آن ، به عنوان جایگزین مناسب برای قهوه استفاده کرد.

خواص قهوه خرما 

سرشار از آهن است

قهوه خرما سرشار از  آهن است که برای افرادی که از کمبود آهن رنج می برند، بسیار توصیه می شود. کم خونی شدید ممکن است باعث خستگی، سرگیجه، ریزش موی شدید و … شود. این دمنوش می تواند این مشکلات را برطرف کند، بعلاوه برای تصفیه خون نیز مفید است.

قهوه خرما تنظیم کننده قند خون

قهوه خرما برای بیماران دیابتی بسیار مفید است و قند خون را کنترل می کند. هسته خرما دارای خواص تولید انسولین در بدن است. اگر فردی مبتلا به دیابت و قند خون بالا است، بهتر است پودر هسته خرما را به مدت یک هفته امتحان کند.

درمان عفونت

هسته خرما در گذشته برای منظورهایِ مختلفی مثل عفونت های کلیه، مثانه و … کاربرد داشته است و شاید همین، ایده ی تولید قهوه هسته خرما و بهره گیری از خواص متعددش را ایجاد کرده است. نوشیدنیِ قهوه خرما در کاهش علایم بیماری های مختلف مؤثر است.کمک به تقویت مو، ابرو و مژه یکی از اثراتِ قهوه هسته خرما می باشد.

قهوه خرما جلوگیری از گرفتگی رگ های قلب

خرما دارای آنتی اکسیدان و اسیدهای فنلی زیادی است.به جلوگیری از گرفتگی رگ‌ها کمک می کند. خواص خرما در این مورد زمانی که با آب و یا عصاره انار ترکیب شود افزایش یافته و می‌تواند حفاظت بیشتری از شریان‌ها انجام دهند.

طرز تهیه قهوه خرما

برای تهیه قهوه خرما ابتدا هسته های خرما به مدت یک روز در آب خیس کنید. سپس آنها را با آب بشوید و به مدت چند روز بگذارید کاملا خشک شوند. پس از خشک شدن کامل، هسته های خرما را درون یک ظرف گذاشته و درون فر قرار داده و اجازه دهید کاملا برشته شوند.

بعد از سرد شدن آنها را آسیاب کرده و مانند دانه های قهوه استفاده کنید. برای تهیه دمنوش هسته خرما به هیچ وسیله ای احتیاج ندارید، شما به راحتی می توانید این قهوه را با ریختن پودر قهوه هسته خرما و آب جوش درون یک قوری و دم کردن، آن را تهیه کنید بعد از افطار نوش جان کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

قهوه خرما یا دمنوش هسته خرما از نظر سنتی طبعی گرم دارد و برای سرد مزاجان توصیه می گردد.

عوارض قهوه خرما

اگرچه این نوشیدنی برای افراد سالم بسیار مفید است و جایگزین خوبی برای قهوه است، اما قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی، مشورت با پزشک ضروری است. لطفا قبل از استفاده از قهوه خرما در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Scroll to Top
اسکرول به بالا