صادرات خرما به آسیا

صادرات خرما به کشور های جهان

خرمای ایرانی، همیشه یکی از پر سودترین کالاهایی بوده است که ایرانی‌ها به کشورهای دیگر صادر می‌کردند. بیش از 3 هزار سال از زمانی که برای اولین بار خرما در ایران کاشته شد، می‌گذرد. صادرات خرمای بسته بندی حتی در سال جاری یعنی سال 1401 و بعد از بحران 3 ساله کرونا، ارزش خود را از دست نداده و همچنان یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد در ایران است.

در این مطلب قصد داریم در مورد صادرات خرما و ارزش آن صحبت کرده و به سوالات مهم شما درباره این موضوع پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

انواع خرمای صادراتی ایران

قبل از اینکه در مورد ارزش صادرات خرمای ایرانی صحبت کنیم، بهتر است انواع خرما را نام برده و درباره هر یک به اختصار توضیح دهیم تا با ارزش انواع خرما بیشتر آشنا شوید. خرما در ایران انواع بسیار زیادی دارد. اما از میان آن‌ها فقط چند نوع صادر می‌شود که در ادامه توضیح داده خواهند شد.

خرما مضافتی

خرمای مضافتی یکی از انواع بسیار مشهور و پرطرفدار در جهان است که با نام خرمای مضافتی بم نیز شناخته می‌شود. حتما با این نوع از خرما آشنایی بیشتری دارید. خرمای مضافتی در شهرستان بم و شهرهای اطراف آن کشت شده و پوست سیاه و نازک‌تر و شیره بیشتری نسبت به بقیه انواع خرما دارد.

خرما پیارم

خرمای پیارم گران‌ترین خرمای صادراتی ایران بوده و به خرمای دیابتی نیز معروف است. خرمای پیارم که در هرمزگان کشت می‌شود، دارای پوستی چروکیده و قهوه‌ای رنگ است. خرمای دیابتی خواص مفید بسیاری دارد. برای اطلاعات بیشتر درباره خرما پیارم می‌توانید به صفحه آن مراجعه کنید.

خرما کبکاب

اگر به استان بوشهر سفر کرده باشید، حتما خرمای کبکاب را از نزدیک دیده‌اید. خرما کبکاب بیشتر به صورت صنعتی و به عنوان ترکیبی از مواد غذایی مختلف استفاده می‌شود. برداشت این نوع از خرما سالانه بیش از 5 هزار تن است. البته که امکان شما مصرف خرمای کبکاب به صورت مستقیم هم وجود دارد. برای شناختن این خرمای بوشهری، به طعم شیرین و رنگ قهوه‌ای آن توجه کنید.

خرما سایر

خرمای سایر به صورت گسترده در استان خوزستان کشت می‌شود و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این نوع خرما که با نام خرمای استعمران نیز شناخته می‌شود، به دلیل مقاومت و ماندگاری بالا، صادرات بسیار زیادی دارد. این نکته به علاوه شرایط نگهداری ساده‌تر و قیمت مناسب آن نسبت به خرماهای دیگر، خرما سایر را به یکی از انتخاب‌های ثابت صادرات خرما تبدیل کرده است.

چه کشورهایی خواهان خرمای صادراتی ایرانی هستند؟

به صورت خلاصه می‌توان گفت که بیش از 90 کشور در دنیا مشتری خرماهای صادراتی ایران هستند. کشورهایی مانند روسیه، انگلستان و آلمان، مشتری پر و پا قرص خرماهای گران قیمت صادراتی ایران بوده و سالانه مقدار بسیار زیادی از خرماهای ایرانی را خریداری می‌کنند.

ارزش کل بازار صادرات خرمای ایران (بر اساس گزارشات امسال) تا به امروز به حدود 60 میلیون دلار رسیده است. بیشترین حجم خرمای ایران در سال جاری به کشور هند صادر شده است که سالانه بیش از 5 هزار تن خرمای مضافتی ایرانی را خریداری می‌کند. دومین جایگاه که فاصله کمی با هندوستان دارد، متعلق به کشور ترکیه است که با حدود 5 هزار تن خرید در سال، خریدار مهمی محسوب می‌شود. پس از آن نیز کشورهای عراق، امارات و پاکستان قرار دارند.

با کمی نگاه کردن به ارقام صادرات خرما می‌توان دریافت که این 5 کشور به تنهایی بیش از 60 درصد خرمای ایرانی و 20 هزار تن از کل صادرات ایران را خریداری می‌کنند. البته با توجه به نزدیک بودن موقعیت جغرافیایی این کشورها به ایران، انتخابی بسیار معقول برای صادرات خرما محسوب می‌شوند.

کسب درآمد از صادرات خرما

شاید یکی از مهمترین سوالاتی که قبل از صادرات خرما باید به آن پاسخ دهیم، این است که ارسال خرما به بازارهای جهانی چقدر سودآوری خواهد داشت؟

 با توجه به آمار ارائه شده از دفتر گمرکات ایران، هر تن خرمای ایرانی بسته به کیفیت و نوع بسته بندی آن بین 800 تا 4500 دلار در بازار جهانی ارزش دارد که رقم نسبتا قابل توجهی‌ محسوب می‌شود. در سال 1401 (بر اساس گزارش OEC) پیش بینی می‌شود که ارزش کل صادرات خرمای ایرانی تا پایان سال به حدود 200 میلیون دلار برسد که رقم بسیار زیادی نسبت به بقیه مواد غذایی ایرانی است.

در کشور ایران بیش از 400 گونه مختلف خرما کشت می‌شود که از بین آن‌ها خرمای مضافتی، پیارم، زاهدی، کبکاب و ربی صادرات بیشتری دارند. با دانستن این آمار، می‌توانیم سبد صادرات خود را هوشمندانه تر هدف‌گذاری کنیم. یکی دیگر از مسائل چالش‌برانگیز صادرات خرما، مجوز صادرات خرما است که نیاز به توجه ویژه‌ای دارد. مانند صادرات هر چیز دیگری برای صادرات خرما نیز به کارت بازرگانی نیاز داریم.

البته امروزه امکان صادرات با کارت بازرگانی شخصی دیگر نیز وجود دارد. اما موضوع اصلی که باید در زمان صادرات خرما به آن توجه کنیم، آگاهی از قوانین کشور مقصد است. اطلاع داشتن از مقدار مصرف هر کشور، وجود رقبا و استانداردهای غذایی کشور مقصد جز مهمترین مسائلی است که در زمان صادرات باید در مورد آن اطلاع داشته باشیم. برای مشاوره رایگان و همکاری در صادرات خرما می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان نوین طعم بم در ارتباط باشید.

بسته بندی خرمای صادراتی

صادرات خرما

بر اساس آخرین آمار سال 2022، ایران بعد از عربستان و امارات بزرگترین صادر کننده خرما در سطح جهان است ولی همانطور که می‌توانید حدس بزنید، هیچ کدام از این کشورها فروشنده خرما نبوده، بلکه کشورهای اروپایی بزرگترین فروشندگان خرما در جهان محسوب می‌شوند. دلیل این مسئله نیز بسته بندی حرفه ای خرما است.

دقیقا همان اختلافی که بین صادرات و فروش زعفران ایرانی وجود دارد، در مورد خرمای با کیفیت ایرانی نیز صدق می‌کند. بسته بندی خرمای صادراتی توسط ایران شاید در کشورهایی آسیایی مثل هند، فیلیپین و اندونزی با استقبال مواجه شود، ولی کشورهای اروپایی مشتری ایران مانند آلمان و انگلستان به هیچ وجه بسته بندی های سنتی ایران را نمی‌پسندند و تاجران ایرانی باید راه‌حلی برای رفع این مشکل ارائه دهند.

در دنیای پر از رقابت محصولات غذایی، بسته بندی حرف اصلی را در فروش یک محصول می‌زند و به عنوان یک صادرکننده خرما، باید به این موضوع اهمیت بیشتری بدهید. یک بسته‌بندی مناسب علاوه بر اینکه به فروش محصول کمک می‌کند، باعث می‌شود که کیفیت محصول در حمل و نقل‌های طولانی حفظ شده و محصولی که نهایتا به دست مشتری می‌رسد، همان کیفیتی را داشته باشد که در زمان چیدن داشته است.

در حال حاضر بیشتر صادرات خرمای ایران در بسته بندی‌های 10 کیلویی عرضه شده و در کشور مقصد با تغییر به بسته‌های کوچک‌تر و تغییر لیبل، به نام کشور دیگری در بازار جهان به فروش می‌رسد. در حالی که اگر بتوانیم با استفاده از بسته بندی خلاقانه این مشکل را برطرف کنیم، هم می‌توانیم مقدار صادرات خود را افزایش داده و هم قیمت نهایی کالا را بیشتر کنیم که بالتبع، سود حاصل از آن نیز بیشتر خواهد شد.

سوالات مهم در مورد صادرات خرما

امیدواریم توانسته باشیم به سوالات مهم شما در زمینه صادرات خرما پاسخ داده باشیم؛ ولی در انتهای مطلب به دو سوال پر تکرار دیگر نیز پاسخ خواهیم داد. از شما نیز درخواست داریم سوالات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک گذاشته و به تکمیل این مطلب کمک کنید.

1- آیا در حال حاضر هنوز هم در بازارهای جهانی تقاضا برای خرمای صادراتی ایرانی وجود دارد؟

جواب به این سوال قطعا بله است. در حال حاضر صادر کنندگان داخلی نمی‌توانند به حجم بالای تقاضای بازار جهانی پاسخ دهند. همچنین به دلیل مشکلات بسته بندی و کیفیت کار، همچنان فضا برای پیشرفت در این عرصه وجود دارد.

2- آیا صادرات خرما سود خوبی دارد؟

جواب این سوال به تفصیل در متن شرح داده شده است. در حال حاضر به طور متوسط هر کیلو خرما قیمتی معادل 2 دلار دارد، ولی مهمترین چیزی که باید در مورد قیمت گذاری خرما به آن توجه کنیم، کیفیت و هنر مذاکره است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Scroll to Top
اسکرول به بالا