صادرات خرما به اروپا

پتانسیل بازار اروپا برای صادرات خرما | صادرات خرما به اروپا

صادرات خرما به اروپا انتظار می رود در بلند مدت رشد پایداری را نشان دهد. این رشد احتمالاً ناشی از تغییر در الگوهای مصرف ، مصرف کنندگان اروپایی است و شامل افزایش علاقه به میان وعده های سالم و بدون شکر است. دلیل دیگر افزایش  تعداد زیادی از مهاجرانی است که به اروپا می رسند. بسیاری از آنها به طور مرتب خرما مصرف می کنند. فرانسه، آلمان، بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا و هلند بهترین گزینه برای کشورهای صادر کننده خرما هستند.

چه چیزی اروپا را به بازاری خوب برای صادرات خرما تبدیل می کند؟

اگرچه اروپا بزرگترین بازار واردات خرما نیست، اما اروپا سریع‌ترین منطقه وارداتی در جهان است. اروپا سهم واردات خود را از 22 درصد در سال 2016 به بیش از 32 درصد در سال 2020 افزایش داد. کل واردات خرمای اروپا در سال 2020 به 158 هزار تن  به ارزش 395 میلیون یورو رسید. پس از واردات، بیش از 34 هزار تن در داخل اروپا معامله می شود.

بیش از 81 درصد خرمای وارداتی در اروپا از کشورهای در حال توسعه است. تجارت داخلی اروپا شامل صادرات مجدد خرمای وارداتی است، اما بخش قابل توجهی از تجارت با ارزش افزوده شامل عملیاتی مانند بسته بندی خرده فروشی است. واردات اروپا از کشورهای در حال توسعه طی 5 سال گذشته افزایش یافته است و از 89 هزار تن در سال 2016 به 127 هزار تن در سال 2020 رسیده است.

خرمای سفره در اروپا تولید نمی شود، بنابراین تقاضا کاملاً به واردات بستگی دارد. مقدار کمی در اسپانیا تولید می شود، اما همه آنها به صورت تازه در بازارهای محلی فروخته می شوند. در پنج سال آینده، بازار اروپا برای صادرات خرما احتمالا با نرخ رشد سالانه 7 تا 10 درصد افزایش خواهد یافت. نرخ رشد بالای واردات به دلیل تقاضای بالاتر برای شیرین کننده های طبیعی که می تواند جایگزین شکر باشد، پیش بینی می شود. همزمان با واردات خرمای سفره، احتمال افزایش واردات فرآورده های خرما مانند: شربت خرما و رب خرما و … نیز وجود دارد.

صادرات خرما به اروپا بازاری متمرکز است. سه کشور بیش از 50 درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده اند. فرانسه در سال 2020 بزرگترین واردکننده اروپا (با سهم واردات 27 درصد) بود و پس از آن آلمان (15 درصد)، بریتانیا (13 درصد)، هلند (9 درصد) و ایتالیا (6 درصد) قرار گرفتند. بر اساس گزارش شورای بین المللی آجیل و خشکبار، بزرگترین کشور مصرف کننده خرما در اروپا، فرانسه است با 38.7 هزار تن در سال 2020 (شامل مصرف صنعتی و خدمات غذایی).

یکی از دلایل مهم مصرف زیاد فرانسه، سهم زیاد این کشور از دیاسپورا از کشورهای تولیدکننده خرما در شمال آفریقا است. مصرف سرانه در اروپا در هلند با میانگین مصرف 0.8 کیلوگرم در سال برای هر نفر بیشترین میزان را دارد. مصرف خرما در اروپا به عنوان میان وعده دارای ویژگی فصلی قوی است. معمولا دو پیک در مصرف وجود دارد. یکی مربوط به جمعیت مسلمان اروپاست که بیشترین خرما را در ماه رمضان مصرف می کنند. اوج دیگر در تعطیلات زمستانی مانند شب سال نو و کریسمس است.

شیوع ویروس کرونا در سال‌های 2020 و 2021 بازار مواد غذایی اروپا از جمله خرما را تحت تأثیر قرار داد. این عمدتا بر ساختار بازار تأثیر گذاشت. فروش از طریق بخش خدمات غذایی به دلیل تعطیلی رستوران ها و هتل ها کاهش یافت. از سوی دیگر، فروش خرده فروشی و فروش تحویل درب منزل افزایش یافت. حجم واردات و رویه‌های واردات منظم تحت تأثیر همه‌گیری قرار نگرفت و اروپا به واردات فزاینده خرما و محصولات خرما ادامه داد. با این حال، ساختار بازار در حال بازگشت به وضعیت قبل از همه‌گیری است زیرا بخش خدمات غذایی در سال 2021 بهبود یافته است.

export date

کدام کشورهای اروپایی بهترین فرصت را برای صادرات خرما دارند؟

واردکنندگان اصلی خرما در اروپا نیز مصرف کنندگان اصلی هستند: فرانسه، آلمان و بریتانیا. ممکن است تصور اشتباهی از نوسان دائم تقاضا وجود داشته باشد. در واقع، تقاضا ثابت و در حال افزایش است که به وضوح از افزایش مداوم خرده فروشی خرما مشهود است.

فرانسه، آلمان و بریتانیا بزرگترین بازارهای اروپایی خرما هستند که بیش از 50 درصد بازار اروپا را تشکیل می دهند. طی پنج سال گذشته، نرخ رشد واردات بالا در هلند، اسپانیا و ایتالیا نیز مشاهده شده است. بنابراین، هر شش کشور فرصت های زیادی را برای تامین کنندگان نوظهور خرما به اروپا ارائه می دهند. سایر کشورهایی که واردات بالایی دارند شامل بلژیک (نرخ رشد سالانه 12 درصد از سال 2016)، لهستان (11 درصد) و اتریش (12 درصد) است.

کدام ویژگی ها فرصت هایی را در بازار خرمای اروپا ارائه می دهند؟

افزایش تقاضا برای میان وعده های سالم و جایگزین های شکر، همراه با نوآوری محصول، نیروی محرکه علاقه رو به رشد مصرف کنندگان به خرما در اروپا است.

جایگزین قند

مصرف شکر در اروپا رو به کاهش است. خرما یکی از شیرین ترین میوه هاست که فقط حاوی قندهای طبیعی است. به این ترتیب، خرما و فرآورده های خرما به طور فزاینده ای به عنوان جایگزین شکر مورد استفاده قرار می گیرند. تنقلات میوه ای نوآورانه و سایر محصولات حاوی خرما اغلب از ادعاهای برچسب تمیز و شفافی مانند: بدون شکر تصفیه شده، بدون شکر افزوده، شکر کاهش یافته و قند کم استفاده می کنند. خرما همچنین طعم و رنگ می‌افزاید و نیاز به افزودنی‌های مصنوعی را جایگزین می‌کند و به این ترتیب یک برچسب واضح برای مواد تشکیل می‌دهد.

خرما در آشپزی خانگی استفاده می شود تا شیرینی طبیعی به محصولاتی مانند اسموتی، شیک، تنقلات سالم و سایر غذاها بدهد. کاربران صنعتی به طور فزاینده ای از محصولات خرما به عنوان جایگزین شکر، از جمله خمیر خرما یا شربت خرما (آب غلیظ خرما) استفاده می کنند. برخی از شرکت ها از محبوبیت غذاهای گیاهی به عنوان فرصتی برای تبلیغ خرما به عنوان جایگزین شکربرای وگان استفاده می کنند. از آنجایی که عسل توسط زنبورها تولید می شود، وگان نیست.

تولیدکنندگان و صادرکنندگان خرما نیز به غیر از شربت خرما و رب خرما، با معرفی محصولات جدید، مانند پنیر خرما و شیره خرما و عرق خرما و … پیشنهادات خود را منتشر می کنند.

صادرات خرما به اروپا

میان وعده های سالم برای ورزشکاران

یک روند اصلی که در راستای افزایش مصرف میوه های خشک از جمله خرما است، میان وعده های سالم است. مصرف کنندگان به دنبال جایگزین های سالم تری برای میان وعده های بین وعده های غذایی یا میان وعده هایی هستند که می توانند جایگزین وعده های غذایی شوند. مصرف‌کنندگان جوان‌تری که بیشتر مراقب سلامتی و تندرستی خود هستند، دیگر از شیرینی‌هایی مانند آب نبات یا میان وعده‌های شکلاتی استقبال نمی‌کنند، بلکه به سراغ نوارهای پروتئینی و سایر جایگزین‌های کم قند می‌روند. در نتیجه، میوه های خشک (همراه با آجیل) به عنوان میان وعده محبوبیت فزاینده ای پیدا می کنند.

با این حال خرما به عنوان میان وعده سبک محسوب نمی شود، زیرا سرشار از کربوهیدرات است. بسته به تنوع، بین 45 تا 80 درصد قند دارند. قند خرما دارای شاخص گلیسمی پایینی است، به این معنی که به آرامی هضم می شود و سطح انرژی را حتی در طول روز حفظ می کند. آزاد شدن آهسته انرژی باعث می شود ورزشکاران قدرت کافی برای عملکرد خوب در طول فعالیت خود را داشته باشند. آنها همچنین به عنوان میان وعده بعد از جلسات تمرینی فشرده برای حمایت از جایگزینی گلیکوژن در عضلات استفاده می شوند.

جهت استعلام قیمت خرما و همچنین صادرات خرما به اروپا و آسیا کلیک کنید .

منبع : https://www.cbi.eu/market-information/processed-fruit-vegetables-edible-nuts/dates/market-potential

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Scroll to Top
اسکرول به بالا